תפריט נגישות

טוראי זאב מרקוביץ ז"ל

זאב מרקוביץ
בן 19 בנפלו
בן ברכה ואברהם
נולד בסלובקיה
בי"ט בטבת תרפ"ט, 1/1/1929
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד החמישי - "שער הגיא", חיל השריון חט' 7
נפל בקרב
בכ"א באייר תש"ח, 30/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים לנופלים בלטרון

קורות חיים

בן אברהם וברכה. נולד בשנת 1929 בחלק הסלובני של העיר אווהלה, במחוז טיטש שברוסיה הקרפטית. ב-1936 עלה ארצה עם המשפחה שהתישבה בתל-אביב. למד בבית הספר "תחכמוני" ונודע כנער שובב וחריף שכל וספורטאי טוב. בגיל עשר הצטרף לבית"ר.

הוריו דרשו ממנו לעבור לתנועה מתונה יותר. אחרי התלבטויות הסכים להצעתם לצאת להכשרה חקלאית בקיבוץ. אחרי שני חודשי נסיון בפוריה, ב-1944, נתקבל להכשרה בדגניה א'. נודע כבן-חיל ונתחבב על מדריכיו ועל הנוער המקומי שבהכשרה.

ב-1946 חזר משם העירה, למד מסגרות ועבד בה, וכחניך בית"ר נתקבל למחתרת אצ"ל ועסק בה בארגון ובתעמולה. נועד להישלח עם חברים קשישים ממנו לבית ספר ימי לאנגליה ולאחר שכל תעודותיו כבר היו מוכנות בוטלה התכנית. דרישתו לעבור לחיל הקרבי נתמכה על-ידי מדריכיו, אך המפקד החליט להשאירו בשירות ענייני ארגון ותעמולה. צמאונו לפעולה לא נתנו להשלים עם שירותו זה ובעזרת חבריו לשעבר מהכשרת דגניה, שהמשיכו את קשרי הידידות עמו, נתקבל בראשית 1947 לפלמ"ח, בהבטחה לשתפו בפעולות בלי השהיות.

שירת בגבעת השלושה, רמת-רחל ובית הערבה ובראשית מלחמת השחרור הועבר לירושלים. שירת בגדודים השישי, רביעי, שלישי וראשון של הפלמ"ח. השתתף בליווי שיירות בקו תל-אביב, לעיר העתיקה ולגוש עציון (היה גם בשיירת "נבי-דניאל"), בקרבות על הקסטל ועוד.

באחרונה עבר קורס אלחוטאים ובתפקידו זה התרסק ביחד עם מכוניתו מפגיעת פגז תותח בקרב על לטרון ביום 30.5.1948. הועבר להר-הרצל בירושלים ב- 17.11.1949.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה