תפריט נגישות

טוראי יששכר קפלן ז"ל

מפרי עטו

הבעיות הקשורות בקבוץ גלויות שבימינו

הבעיות הקשורות בקבוץ הגלויות בימינו הן לרוב מעשיות ואוביקטיביות, כלומר בעיות הקשורות בהוצאה לפועל של קבוץ הגלויות ולא בעצם החדרת הרעיון של הצורך בקבוץ גלויות.
יהודי אירופה, לאחר כל מה שעבר עליהם בשנים האחרונות, שוב אינם משעשעים את מוחם ברעיונות כגון: "תעודת ישראל" או שהיהודים הם קבוץ אנשים בעלי דת אחת, אך אינם לאום. רוב היהודים בכל העולם מכירים שעם ישראל צריך לצאת ממצבו הבלתי נורמלי בתור עם בגלות וכי צריכה לקום מדינה יהודית אשר תהפוך את עם ישראל להיות לעם ככל הגויים.
הבעיות הכרוכות בקבוץ גלויות למטרה זו הנן משני סוגים ראשיים: הסוג האחד הן הבעיות הקשורות בסדרים בינלאומיים-פוליטיים, בקשר עם המקום לגלויות המקובצות. הסוג השני - הן הבעיות התלויות בסדורים הארגוניים והכלכליים של הקמת גוף גדול מעין זה.
מובן, שהארץ היחידה הבאה בחשבון כמקום קבוץ הגלויות היא ארץ ישראל והיא מיושבת כיום בחלקה ערבים. הבעיות הן, איפוא:
א. כיצד לקבל את הרשות וההסכמה הבין לאומית להפוך את הארץ הזאת למקום מקלט לכל היהודים מתפוצות הגולה.
ב. מאחר שרעיון קבוץ הגלויות משולב בהקמת כח מדיני לקבוץ זה, הרי שנוצרת בעיה כיצד לשכנע את אומות העולם שהקמתו של גוף מעין זה לא יזיק לאף אחת מהן.
שתי הבעיות החשובות האלה הן קרובות ברוחן ותלויות במידה מסוימת אחת בשניה אבל שתיהן אינן קשורות בעצם הקמת קבוץ הגלויות למעשה.
"קבוץ גלויות" פירושו המוחשי הוא העברת מאות אלפים של בני אדם מכל קצות העולם ולרכזם במקום מסוים אחד. לשם כך יש צורך באמצעי הובלה, במקומות קליטה, במקורות קיום כלכליים להמשכת אפשרות קיומו של הקבוץ לאחר שנוסד. מעשים אלה קשורים בהשגת אמצעים כספיים לממון התכנית וכן בהקמת כח בעל סמכות ויכולת שיפקח ויארגן את המפעל הענקי הזה. כן יש צורך בהקמת כח צבאי מסוים לשם שמירת הקבוץ, על מנת ליצור איזה שהוא מפעל יש צורך בבני אדם מסורים למפעל זה ומאומנים ומוכשרים להוציאו לפועל. במקרה שלנו הבעיה היא: מציאת בני אדם המוכנים הן מבחינה גופנית וכן מבחינה נפשית למעשים חלוציים. בעיה זו הנה אחת הבעיות הקשות ביותר, כי רוב היהודים שנשארו באירופה יוצאי מחנות הריכוז הם ואינם מסוגלים למעשים חלוציים משתי הבחינות גם יחד.
סוג מיוחד בפני עצמו מהוות הבעיות: א. סיגול יהודי כל התפוצות לדור בכפיפה אחת. קשירת קשרים בין קבוצי יהודים הרחוקים אחד מן השני למראית עין וביותר מלמראית עין. דיינו אם נתבונן בקבוץ היהודי הדר כבר בארץ ישראל זה שנים ונראה עד כמה שונות הן דרכי חייהם, עד כמה עוד לא מעורבים יהודי המזרח ויהודי המערב. ב. יצירת כל השכבות של מדינה נורמלית מתוך קבוץ בני אדם אשר במשך מאות שנים הוו שכבה פחות או יותר מצומצמת בתוך כמה וכמה ארצות שונות.
בעיה אחרת היא יחסינו לערבים שכנינו אשר אנו, היהודים נהיה חייבים לדור במחיצתם.
אלה הן הבעיות הראשיות הקשורות בהגשמת הרעיון "קבוץ הגלויות", יש ביניהן בעיות קשות ובעיות קלות, אך מאחר שעצם הבעיה, אם יש צורך בקבוץ גלויות או לאו, אינה קיימת עוד, כי הכל מודים שהדבר נחוץ, בזה נפתרה כבר הבעיה החיונית ביותר ושאר הבעיות תיפתרנה בשעתן, במהרה או במאוחר.


מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה