תפריט נגישות

סרן יורם הוגו טרבס ז"ל

יורם טרבס
בן 23 בנפלו
בן מרים ומרדכי
נולד באיטליה
בי"א בטבת תרפ"ו, 28/12/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד הרביעי - "הפורצים", חיל השריון חט' 166
נפל בקרב
בכ' באדר ב' תש"ח, 31/3/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: חולדה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: קיבוץ חולדה

קורות חיים

טרבס יורם (הוגו) בן מרדכי ומרים (אירמה). נולד ב-28.12.1925 במילאנו אשר באיטליה. ב-1939 עלה עם הוריו לארץ והתישבו ברחובות. במשך זמן קצר הסתגל הנער העליז והער לתנאי הארץ. למד בבית-ספר עממי ובגימנסיה והתבלט בין התלמידים בכשרונותיו, ערנותו ובהירות מחשבתו. אף כי לבו לא נמשך במיוחד אחרי לימודי החקלאות החליט להמשיך לימודיו בבית-הספר החקלאי "כדורי" מאחר שהגיע להכרה, כי בעבודת האדמה יועיל יותר לעם. שם נתגלה כתלמיד בעל כשרון ומצטיין במקצועות המדעים המדויקים.

עם סיום חוק לימודיו התגייס לפלמ"ח. שתי שנות אימונים ועבודה עברו עליו בקיבוץ יגור. בתקופה זו השתתף גם בפעולות המחתרת של ה"הגנה" נגד השלטון הבריטי - בהעלאת מעפילים. אף בתקופת גיוסו לא הזניח את לימודיו ושקד על הכנותיו לבחינת הכניסה לאוניברסיטה. עם שחרורו נתקבל לאוניברסיטה העברית בירושלים. במשך שלוש שנים למד בשקידה רבה פיסיקה ומתמטיקה והוכר על-ידי מוריו כבעל מוח חריף וכשרונות המבטיחים לו עתיד בשדה המדע. יחד עם חבריו ריכז לחוברת את הרצאות הפרופסור רקח ב"פיסיקה תיאורטית" כספר-לימוד-ועזר.

עם פרוץ מלחמת-השחרור התגייס והשתתף בפעולות-קרב רבות בסביבות ירושלים. אחר-כך הועבר לתפקיד אלחוטאי ברחובות.

ביום 31 במארס 1948 נפל בקרבת חולדה בנסיון להעלות שיירה לירושלים, הערבים התקיפו את השיירה ומנעו ממנה להתקדם. במלאו תפקיד מפקד משורין ואלחוטאי. המשיך יורם בתפקידו גם לאחר שנפגע בידו. שידר מהמשוריין דו"ח על המצב והודיע שהוא נפצע, שיש פצועים ושישלחו אמבולנס לתגבורת. בינתיים מרבית הלוחמים נסוגו והשאירו את המשוריינים בשטח. הערבים הקיפו את המקום. הגיע טרקטור מחולדה וניסה לסחוב את המשוריין עם הפצועים, אבל, כעבור כמה רגעים הטרקטוריסט נפגע גם הוא. אחד החובשים ניסה לגשת למשוריין ונהרג. ובהתקרב האויב ולא היתה דרך לסגת, פוצץ יורם את המשורין על יושביו.

דבריו האחרונים ששידר מהמשורין היו:"הערבים התקיפו את המשורין, אני מפוצץ את המשורין, אני פצוע, סוף". הובא לקבורה בחולדה ב-2.4.1948 אף אחיו הצעיר של יורם, זכריה, נפל במלחמת-השחרור בפריצת הדרך לפלוג'ה שבנגב.

הוענקה לו דרגת סרן לפי פקודת מטכ"ל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה