תפריט נגישות

סמל שמואל יהודה זאקס ז"ל

שמואל יהודה זאקס
בן 26 בנפלו
בן אסתר וזלמן
נולד בירושלים
בד' באדר תר"צ, 4/3/1930
שרת בהגנה, חיל הקשר והתקשוב
נפלה בפעילות מבצעית
בה' בתשרי תשי"ז, 10/9/1956
מקום נפילה: דווימה (אזור בית גוברין)
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: ירושלים - גבעת שאול

קורות חיים

בן זלמן ואסתר. נולד ביום ד' באדר תר"ץ (4.3.1930) בירושלים. דור שביעי בארץ למשפחת רבנים ודיינים, ראשוני משפחתו היו ממייסדי ירושלים החדשה, ביניהם הרב הלל ריבלין, רבה הראשון של העדה האשכנזית. בילדותו למד בבית תלמוד תורה ובהגיעו לגיל י"ב עבר לישיבת "עץ חיים" שבבני ברק. בגיל י"ד ומחצה הצטרף לקיבוץ הדתי שדה אליהו. בן ט"ז היה בהצטרפו ל"הגנה". בפרוץ מלחמת הקוממיות חזר לירושלים הנצורה וכחבר ה"הגנה" השתתף בקרבות רבים וחשובים (כגון שייך ג'ארח, נוטר דם, הר ציון, קטמון) והראה את אומץ לבו בפינוי פצועים מקו החזית בעיצומן של הפגזות הלגיון הערבי.

גם בעת קרב לא שכח את הוריו: היה חוסך מזון מפיו ומביאו הביתה, אף את הסיגריות החביבות עליו מסר לאביו. בתום מלחמת הקוממיות המשיך לשרת בצה"ל כסמל קשר, ושם השתלם בכוחות עצמו עד שעמד בבחינות הבגרות.

התקבל כתלמיד באוניברסיטה העברית בירושלים ולמד גיאולוגיה ומנירולוגיה. הצטיין בלימודיו למרות מצבו הכלכלי הבלתי מבוסס: הוא עבד והשתכר וסירב להיות נתמך על-ידי הוריו. על אף היותו מבוגר השתתף באימונים יחד עם כל חבריו, וביום ה' בתשרי תשי"ז (10.9.1956) נפל בקרב על יד דווימה. הובא למנוחת עולמים על הר המנוחות בגבעת שאול בירושלים.

קוים לדמותו מובאים בחוברת שהוצאה לזכרם של הנופלים בקרב דווימה על-ידי חבריהם לאימונים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה