תפריט נגישות

סרן אילן שמעיה ז"ל

לדמותו


אלוהי הנושק לוחמים ועוצם עיניהם ההוזות.
הידעת את פי הלוחם שנשקת בפעם הזאת?
השמעת פה זה בדברו? הראית רחום ונכמר,
מה אלמוג חלומות התנפץ עם המצח הזה המקומר?...
תן אות לרעיו, אלוהי. עננו דבר, שאם לא- הלא
טעם לשמש אינו, לירח יקר בהילו... (י. שלו)

אלמוג החלומות שהתנפץ:חלומות על לימודים, כפר וחיק הטבע, טבע ושמש, לבלוב ופריחה.
"דברים אלה, שלימד אותי לאהוב, נראים לי עתה כולם בשחור", אומרת זיוה אשתו, לה נותרה החיבה להעביר כל זאת לילדתם שנולדה לאחר נפילתו של אילן. אילן ידע כי יש להעניק לדור השני את המשך החיים- הקשים והטובים גם יחד. הוא טען שהדור הראשון לא יספיק לעצב את החיים והדמות תאבד אם לא תהייה לה המשך, אם לא יקום אדם אשר יחיה למען הארץ, יאהב אותה, ילחם וגם ימות למענה.
"דבריו ושיחותיו- כוונו תמיד לעתיד. רצונו האחד היה ללמוד, אך מצפונו חייבו להשאר בצבא הקבע. הוא רצה גם לעבוד עבודת כפיים ותכנן לעבד משק משלו".
שאיפה זו לעבוד בחיק הטבע, בלטה אצלו כבר בנעוריו בירושלים. באותה תקופה אף הפגין את אהבתו לטיולים ולהכרת נופי הארץ.
"אילן לא היה זאב בודד, אלא איש חברה מובהק. הוא היה חביב על חבריו והשתדל לסייע להם בכל", נזכר מתי. בתקופה זו של חייו עסק זמן רב בספורט והצטיין במיוחד בכדורסל, תוך שהוא משחק בנבחרת הכדורסל של ימק"א בירושלים.
במסגרת "נוער לנוער" פעל למען ילדים טעוני טיפוח ותרם מזמנו למענם. כבר כאן גילה כשרון הוראה והדרכה, שמצאו מאוחר יותר ביטוי בשרותו הצבאי.
אילן נמנה עם הקצינים אשר בהם מעוניין כל מפקד, ואשר מהם קשה להיפרד כאשר הרוטציה הצבאית מחייבת זאת. "לא אחת קרה שמפקדים התחרו על הצבתו של אילן ביחידתם", נזכר אחד ממפקדיו.
אומר רס"ן רון:"יושרו והגינותו היוו סמל ודוגמה לפקודיו ולעמיתיו". בחריצותו ובמסירות לעבודה, הדביק את אלה שעבדו ביחידתו והצליח להגיע להישגים מעל לסטנדרטים המקובלים. בכך הרשים לא אחת את מפקדיו.
שתי תכונות בלטו אצלו במיוחד, בנוסף לכישרונו, בקיאותו המקצועית והחריצות הרבה שגילה. הוא ידע לטפל בחייליו בצורה מיוחדת, ותכונה שנייה- ידע לומר לאחרים את שהיה לומר בצורה ישירה וגלויה.
רס"ן שחר:"אילן לא ידע לשון חלקלקות, על כך חיבבתיו". רס"ן שחר, שאילן היה בפיקודו כרב"ט, בתחילת שרותו הצבאי, שמע תקופה ארוכה מפי אחרים, שמאז שרותם המשותף הראשון, עשה אילן חיל ומנבאים לו גדולות. "כשהגיע לביה"ס לשריון לשמש כסגני, קידמתיו: אילן, היו מועמדים רבים וותיקים יותר לתפקיד. אתה נבחרת, ואם לפני זמן לא רב שימשת כחייל בפיקודי- היום אתה סגני. עם קידום מהיר כשלך, עוד אגיע לשמש כסגנך- מי יודע?".
אילן קיבל את הדברים בחיוך, כפי שקיבל עובדות ומעשים רבים בחיים. "בהנאותיו- אהב לשתף אחרים, וכשהיה שמח- שמחו כולם איתו".
אך טבעי הדבר שהיו לו אהבות רבות- אהבת הארץ, אהבת החיים, זאת בצד האהבה לשיר, לריקוד ולמוסיקה.
אילן האמין במדינה, האמין במשפחה והאמין באשתו. העריך זאת קצין בכיר שהוא גם קרוב משפחתו:"שאיפותיו להתקדם בתחום הצבאי לא פגעו בשאיפותיו לבנות לעצמו ולהקים משפחה". בכל אלה בלטה מסירותו, נבונותו ופעילותו בחיים הצבאיים כבאזרחיים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה